Internett

Det er mange som har fått montør fra HomeNet på besøk, og det dukker naturligvis opp spørsmål i den forbindelse.

Styret er dessverre ikke teknisk kompetente nok til å svare på absolutt alle spørsmål. Vi skal derimot hjelpe etter beste evne å svare ut det vi kan, eller videreformidle til noen som kan svare. Dere kan likevel omgå oss og stille spørsmålene direkte til leverandør også. Om dere har spørsmål som angår internett/router kan dere ringe til HomeNet på 38 99 01 00, og om dere har spørsmål vedrørende den medfølgende AppleTV boksen, kan dere ringe RiksTV på 210 10 210.

Det er noen spørsmål som går igjen, og de prøver vi å svare ut her:

  • Hva er den lille boksen som følger med? Den lille boksen er en AppleTV som er en del av tilbudet vi ble enige om på ekstraordinær generalforsamling i 2019. På generalforsamlingen gikk denne boksen under navnet «RiksTV android boks». AppleTV er en boks man kan se TV gjennom, ved å laste ned apper direkte på boksen. Man kan laste ned NRK, TV2, RiksTV eller hva det skal være og betale eventuelle abonnementskostnader til leverandørene. Les mer om AppleTV på RiksTV sine nettsider: https://www.rikstv.no/tv-utstyr/apple-tv/ AppleTV ikke brukes, men kan brukes om man ønsker en enkel TV-løsning med en minimalistisk dekoder/TV-boks. Om man ønsker en mer tradisjonell dekoder som fungerer mer likt den vi hadde fra Get, kan man kjøpe den fra den TV-leverandøren man velger, og bare la AppleTV stå ubrukt. AppleTV er ikke bundet til RiksTV, men RiksTV tilbyr å levere TV gjennom den for de som vil. Man kan fint bruke AppleTV uten å involvere RiksTV, ved bare å laste ned de strømmetjenestene/appene man vil ha (NRK er for eksemple gratis).

  • TV alternativer. Det eneste huseierforeningen har bestilt/forpliktet seg til er internett fra HomeNet. Alle beboere står fritt til å bestille TV fra den leverandøren de ønsker, eller ikke bestille TV overhodet. Det er likevel verdt å merke seg at HomeNet har avtaler med RiksTV, Viasat og SnapTV, som gjør at alle får rabatter ved å velge kanalpakker fra en av disse. NB: Pass på at leverandører har avtale med er klar over at dere har fiber fra HomeNet og at dere skal ha rabatterte priser! Disse synes ikke når dere bestiller direkte fra for eksempel rikstv.no. Kontakt gjerne HomeNet og be om priser/tilbud derfra.

  • Om det er tekniske spørsmål er det lurt å kontakte HomeNet (eventuelt RiksTV eller andre leverandører) direkte. Det er likevel bare å ringe eller sende epost til oss i styret hvis det er noe dere trenger bistand til.